piątek, 20 listopada 2020

Słynne obrazy POLSKIE

Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale – Walenty Wańkowicz | 1827–1828

Przez długie lata ten właśnie wizerunek wieszcza narodowego był ikoną Romantyzmu, symbolem polskości i natchnieniem poetów. Inspiracją do powstania obrazu były Sonety krymskie.

 

 

Śmierć Barbary Radziwiłłówny – Józef Simmler | 1860 
Król Zygmunt August siedzący na skraju łoża opłakuje zmarłą małżonkę. Dzięki mistrzowskiemu wystudiowaniu kompozycji, ukazaniu przedstawionej sceny z dbałością o szczegóły, obraz zyskał ogromną sławę i stał się najpowszechniejszym przedstawieniem  historii małżeństwa królewskiej pary.

 

 
Bitwa pod Grunwaldem – Jan Matejko | 1872–1878

Najsłynniejszy i najważniejszy polski obraz, rozsławiający legendarne zwycięstwo Polaków nad Zakonem Krzyżackim.  Dzieło olbrzymich rozmiarów - 42 metry kwadratowe powierzchni i 290 kilogramów wagi.

  


Babie lato – Józef Chełmoński | 1875

Dzieło stanowi przykład naturalistycznej odmiany polskiego realizmu. Artystę szczególnie pasjonowała obserwacja życia wsi oraz rytmów nadawanych życiu przez naturę. 

 

  

 Żydówka z pomarańczami – Aleksander Gierymski | 1880–1881

 Pomarańczarka jest arcydziełem polskiego malarstwa realistycznego. Podczas pobytu artysty w Warszawie powstał cały cykl scen rodzajowych przedstawiających życie żydowskich mieszkańców Powiśla i innych ubogich dzielnic.

 

 

 
Panorama Racławicka – Wojciech Kossak, Jan Styka | 1893–1894

Ogromnych rozmiarów panorama upamiętnia zwycięską bitwę pod Racławicami. Ta „krzepiąca serca” batalia miała uczcić setną rocznicę insurekcji kościuszkowskiej i oddać hołd bohaterom walczącym w obronie ojczyzny w przeddzień ostatniego rozbioru Polski. (14x15m)

  



Dziewczynka z chryzantemami  – Olga Boznańska | 1894
To jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów Olgi Boznańskiej. Powstał on. w Monachium, gdzie artystka studiowała na Akademii Sztuk Pięknych, a później otworzyła własną pracownię. Dzieło to namalowane zostało techniką olejną na tekturze.
  
 
 
 
 Szał uniesień – Władysław Podkowiński | 1894
Obraz uważany jest za pierwsze znaczące dzieło nurtu symbolizmu w polskim malarstwie. Zniszczony przez samego autora został odrestaurowany po jego śmierci.
  
 
 
 
Chochoły – Stanisław Wyspiański | 1898-1899
 Jeden z najbardziej rozpoznawalnych pasteli Stanisława Wyspiańskiego. Stworzył tu symbol chochoła -  różany krzew owinięty otuliną ze słomy, która chroni go przed zimowymi mrozami. Sen zimowy, to uśpione życie, które narodzi się na wiosnę, ale także metafora uśpionego w niewoli narodu.
 Chochoły 


Dziwny ogród – Józef Mehoffer | 1902-1903
 W dziele zdumiewa zderzenie realistycznego obrazowania detali (drobiazgowo malowana zieleń sadu, szczegóły kobiecego stroju) z płaską, schematycznie zarysowaną ważką, której forma budzi skojarzenie z witrażem.
  


Hamlet polski. Portret Aleksandra Wielopolskiego – Jacek Malczewski | 1903
 Obraz przedstawia w sposób alegoryczny Aleksandra Wielopolskiego, polskiego polityka, który starał się lawirować między interesami zaborcy i ludności polskiej.
  
 
 
 
 Portrety – Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) | od 1926
 Portrety te zostały podzielone na 5 typów A-E, w zależności od usytuowania na skali: naturalizm – Czysta Forma.
    


OPALKA 1965 /1 – ∞ – Roman Opałka | 1965 – 2011
Cykl przedstawia wpływ mijającego czasu na marność człowieka. Są to zapisane na płótnach szeregi liczb (początkowo na czarnym płótnie, później szarym, i od 1972 stopniowo rozjaśnianym tle). Dodatkowo artysta wymawiał każdą liczbę, nagrywając ją na magnetofon, a do skończonego obrazu dodawał także swoje aktualne zdjęcie en face. 
   



M 39  – Wojciech Fangor | 1969
 Współtwórca Polskiej Szkoły Plakatu. Stworzył serię obrazów z charakterystycznymi kołami i falami nawiązującymi do sztuki op-artu.
  


bez tytułu – Zdzisław Beksiński | 1973
 Obrazy Beksińskiego dotyczyły samotności i nieuchronności śmierci. Świat jawi się w mrocznych, brązowo-krwawych barwach. 

 
 
 
 
 
Źródło: https://kukulturze.pl 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz