Perspektywa - sposób przedstawiania przedmiotów trójwymiarowych na płaszczyźnie, tak aby patrzący na rysunek miał wrażenie głębi.
Rodzaje perspektywy:
1. Perspektywa kulisowa to jeden z najstarszych sposobów oddania głębi obrazu na płaszczyźnie znany już w prehistorii, stosowany do dnia dzisiejszego. Polega na tym, że elementy dalsze są przysłonięte częściowo przez elementy znajdujące się bliżej.
2. Perspektywa rzędowa (zwana też pasową) - postacie znajdujące się dalej malowane są wyżej, ponad rzędem postaci znajdujących się na pierwszym planie (stosowana m.in. w malowidłach staroegipskich)
3. Perspektywa hieratyczna - w niektórych obrazach twórców średniowiecznych, ale wcześniej również w Egipcie można się natknąć na taką kompozycję, w której osoby ważniejsze ze względów społecznych lub religijnych pokazywano jako większe niż inne.
4. Perspektywa malarska (barwna) - wykorzystuje zjawisko optyczne, które polega na złudzeniu, że pewne kolory zdają się być bliżej lub dalej od obserwatora, choć w rzeczywistości są tak samo oddalone. Barwy zimne wydają się oddalać, a ciepłe zbliżać.
5. Perspektywa powietrzna - w miarę oddalania się w kierunku horyzontu zwiększa się warstwa powietrza między obiektem, a obserwującym - barwy bledną i stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów stają się mniej wyraźne, jakby zamglone.
6. Perspektywa zbieżna (linearna) - wszystkie linie, które w krajobrazie są wzajemnie równoległe zbiegają się w jednym punkcie na horyzoncie, który znajduje się zawsze na wysokości oczu patrzącego. W miarę zbliżania się do owej linii obiekty (przedmioty) pozornie maleją.
Istnieje kilka wariantów perspektywy zbieżnej. Można ją podzielić ze względu na ilość punktów zbiegu na jednozbiegową lub dwuzbiegową
oraz ze względu na miejsce punktu zbiegu na: centralną (punkt zbiegu znajduje się mniej więcej pośrodku pola obrazowego),
ukośną ( punkt zbiegu znajduje się z jednego z boków pola obrazowego lub nawet poza nim),
żabią (patrzymy z dołu) i perspektywę z lotu ptaka (patrzymy z góry).
7. Perspektywa krzywoliniowa) – wykorzystuje złudzenia optyczne, stosowana jest do przedstawienia obiektów trójwymiarowych w dwóch wymiarach, linie w rzeczywistości proste wydają się być wtedy krzywe.
Dzięki odpowiedniemu wprowadzeniu linii prostych lub łuków uzyskuje się wrażenie przestrzenności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz